Het was weer even geleden: de ouderwetse Email Storm, maar vandaag hadden we er weer eentje!
Bij een Email Storm stuurt 1 persoon een mailtje naar een grote groep mensen (meestal veel meer dan de bedoeling was). Veel van die mensen gaan een Reply All terugsturen met de vraag waarom ze de mail ontvangen hebben/ of ze van de mailinglijst af mogen/ etc. Dit zet dan anderen weer aan op met een Reply All bericht daar weer op te reageren en voordat je het weet zit je Inbox vol met domme reacties.
In 2015 was het Atos record : In ongeveer 1 uur tijd werden er 379 mails gestuurd naar een email distributielijst waarin 91.053 werknemers zaten. Dit leidde tot meer dan 34.5 millioen emails die verstuurd werden in dat uurtje. De storm was geinitieerd door een medewerker die een wachtwoord reset voor een machine had aangevraagd.
Vandaag was het een medewerker die uit dienst ging en collega’s wilde bedanken voor de jaren samenwerking. Alle -inmiddels – 109.000 werknemers kregen dat mailtje. Waarna we in een paar uur tijd 125 mailtjes kregen van collega’s die daarop moesten reageren met een Reply All naar diezelfde lijst van 109.000 werknemers. Dat de oorspronkelijke verzender van het initiele bericht binnen 2 minuten na het versturen haar bericht probeerde in te trekken had geen zin meer. De “doos van Pandora” was geopend en die krijg je niet zomaar meer dicht!
In mijn inmiddels bijna 25 jarige carriere komen dit soort email stormen om de paar jaar voor. En ik verbaas me nog steeds aan de hoeveelheid mensen die het nodig vinden om te reageren. Heb je een mailtje gekregen dat niet voor jou is en wil je daar perse op reageren? Prima.. stuur een mailtje terug naar de afzender (dus niet naar iedereen!). Of doe zoals ik : gooi het mailtje in de prullenbak en lach je rot om de chaos die onstaat door de anderen.