Nieuwe leaseauto besteld

Zonet heb ik op de bestel-knop geklikt voor een nieuwe leaseauto: Een Opel Mokka-e.

Deze auto is 6 centimeter langer, 6 centimeter breder en 9 centimeter hoger dan mijn huidige Renault Clio. Sinds dat Peter een Renault Captur rijdt merk ik dat een hoge instap toch wel fijn is en dat heeft deze Opel.

Verder is de Mokka-e volledige elektrisch. Iets wat vanuit Atos verplicht gesteld is. Omdat ik geen eigen oprit heb moet ik mijn auto dus gaan opladen aan het einde van onze straat (ongeveer 100-150 meter lopen) OF op mijn werk. Ik denk niet dat dat een groot probleem gaat worden.

De bijtelling is trouwens vrijwel gelijk aan mijn Clio omdat de Opel wel duurder is maar ook een lager bijtellingspercentage heeft. En omdat ik met deze auto ruim onder mijn leasebudget zet, hoef ik ook geen eigen bijdrage meer te betalen voor prive gebruik. Al met al ben ik met de grotere Opel dus zelfs nog wat goedkoper uit!

Er zitten standaard al allerlei handige ’toeters en bellen’ op: Climate Control, Cruise Control, Licht- en regensensor, Keyless Entry & Start, Achteruitrij camera, Opel Connect (daarmee kan ik via mijn telefoon zien of de accu’s opgeladen zijn), Verkeersbordherkenning (ik mis wel eens een bord) en een Android auto ondersteuning (zodat ik bijvoorbeeld Flitsmeister op mijn dashboard kan laten zien).

Maar ik heb er ook nog een aantal extra pakketten bij gedaan:

  • Driver assistance pakket : Parkeersensoren voor, dode hoek waarschuwing, side distance warning.
    Hiermee kan ik hopelijk fatsoenlijk fileparkeren want dat is nogal een dingetje bij mij.
  • Winter pakket: verwarmbare voorstoelen en stuurverwarming.
    Stuurverwarming!!! Ideaal als ik ’s winters mijn autoruiten gekrabt heb en met ijskoude vingers de auto in stap. Dan kan ik mijn handen mooi warmen aan het stuur! Een elektrische auto is trouwens zowiezo sneller warm dan een diesel. Mijn Clio gaf vaak nog het ‘motor-koud’ lampje als ik ’s winters op mijn werk aankwam. Dus die verwarming deed het dan ook nog niet.

Enige grote nadeel: omdat de Mokka-e volledig elektrisch is, mag onze vouwwagen er niet meer achter. Dat betekent dat we voortaan met de Renault Captur van Peter op vakantie moeten gaan. Jammer, want die kilometers moeten we betalen. Aan de andere kant gaan we toch nooit heel ver weg dus voor die paar weken per jaar is dat ook prima te doen. En de Captur is een grote auto, dus dat is ook geen probleem.

En nu ben ik heel benieuwd wanneer mijn nieuwe auto er is! En hoe een elektrische auto met automaat eigenlijk rijdt (ik heb wel eens automaat gereden als ik op vakantie was in een links-rijdend land). Ik hou jullie op de hoogte!

2 comments on “Nieuwe leaseauto besteld

  1. Het kan even wennen zijn. Een diesel kun je flink gas geven en dan komt hij nog langzaam van zijn plek. Een elektrische auto (ooit in een Tesla gezeten) spuit ervandoor. Even proefrijden op een leeg parkeerterrein dus…

  2. Update : Ik kreeg zonet bericht dat mijn auto waarschijnlijk in week 46 geleverd kan worden. Dat is de week van 15 november. Mijn huidige auto is dan al 3 weken uit de lease, dus ik vraag me af wat er mee gaat gebeuren… Maar dat zien we tegen die tijd wel!